David ten Kate, countertenor

Countertenor Dave ten Kate begon op zeer jonge leeftijd met zingen als sopraan in het Haags Matrozen Koor. Hier kreeg hij zijn eerste zanglessen van Gregor Bak en Sipke de Jong. Na de middelbare school zette hij zijn studie voort aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams en Wout Oosterkamp, waarna hij een aantal jaren les had van Marjan Kuiper.

Mogelijk gemaakt door de VandenEnde Foundation volgde Dave lessen van Martha Sharp, Johannes Effertz-Wolf, Monika Lentz en Adriaan de Wit aan het Mozarteum in Salzburg. Hier werd al snel duidelijk dat zijn stem zeer veel mogelijkheden had.

Aan het begin van zijn carrière werd Dave geselecteerd voor een Masterclass, gegeven door de beroemde countertenor Michael Chance. Zijn participatie werd uitgezonden tijdens het tv-programma ‘Masterclass’ van Sonja Barend. Ook Michael Chance sprak van een groot talent en voorspelde een internationale carrière.

Ten Kate is een veel gevraagd solist voor oratorium- en barokconcerten. Op zijn repertoire staan onder meer de Matthäus Passion en het Weinachts Oratorium van Bach, Theodora en Judas Maccabaeus  van Händel. Hij zingt ook in opera’s van onder andere Händel, Gluck, Mozart, Purcell en Monteverdi. Daarnaast wordt hij gevraagd door moderne componisten en zingt hij muziekstukken van onder andere Bernstein: Chichester Psalms en songs van Sondheim.

Zijn veelzijdigheid komt ook in muziektheater naar voren, waarin zijn passie en talent voor zowel zingen als acteren tot uiting komt. Hij beweegt zich dan ook in de theaterwereld om deze gecombineerde kunstvorm met verve uit te oefenen. Dave wordt regelmatig gevraagd om live muziek te verzorgen bij balletgezelschappen (onder andere Het Nationale Ballet) en filmmuziek in te zingen.

Samen met diverse pianisten en andere instrumentalisten geeft hij recitals, waarin hij kleurrijke programma’s ten gehore brengt,  die uitgaan van een gevariëerd spectrum aan muzikale stromingen. Zijn  concerten worden omschreven als “een lust voor het oor en hart”!

Dave ten Kate houd zich intensief  bezig met het castratenrepertoire, een gebied waarbij  zowel technisch als muzikaal een hoog niveau vereist is. Dat zijn eigenschappen die ruimschoots vertegenwoordigd zijn in zijn stem. Ongeacht het register waarin wordt geopereerd, met name in de hoogte, is er sprake van een onafgebroken, aangename souplesse. Zijn liefde voor de opera is erkend en herkend, en omdat zijn stem beschikt over zoveel kleur en hoogte wordt hij in vele landen gevraagd om zijn medewerking te verlenen.

Een aantal nieuwe partijen en rollen staan gepland, waaronder de titelrol in Orfeo ed Euridice van Gluck en Sesto uit Giulio Cesare van Händel.

Muzikale ontdekking

“Tot de belangrijkste muzikale ontdekkingen in ons land behoort stellig die van Dave ten Kate.  Aan de hand van bijvoorbeeld zijn aandeel (altpartij) in de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach blijkt zonneklaar dat we hier met een vocalist van doen hebben die een ongekend hoog technisch niveau moeiteloos weet te paren aan een diep emotioneel , muzikaal engagement. Daarbij valt het karakter van zijn stem op door een soms naar een zilverkleurige lichtheid neigende glans en een rimpelloze egaliteit. De stem als zodanig ‘zit’ weldadig ruim, zodat ongeacht het register waarin wordt geopereerd, onafgebroken van een aangename souplesse sprake is. Na René Jacobs, Michael Chance en Andreas Scholl lijkt er, zoveel is duidelijk, een nieuwe ster aan het ‘stimmliche’ firmament te zijn verschenen. Een musicus, zoveel is nu al duidelijk,  van wie de wereld tot in lengte van vele jaren nog heel veel zal gaan horen.”

(Musicoloog en journalist Maarten Brandt)

TERUG